Nederland / Nederlands

Automateriaal in zonnepanelen

26 mei 2011 - Nederlander Paul Stassen heeft naar eigen zeggen zonnepanelen ‘opnieuw uitgevonden’ door ze te maken van kunststof zoals die ook in de auto-fabricage wordt gebruikt. Kunststof maakt de panelen 50% lichter en dus goedkoper dan de huidige generatie. Het gewicht blijft met de kunststof-panelen onder de 10 kilogram per vierkante meter.

Zonnepanelen zijn nu namelijk vrije logge en relatief zware onderdelen om op het dak te leggen. Het aluminium frame, nodig om de cellen hun stevigheid te geven, weegt aardig door in het totaalgewicht.

Stassen is al jaren een autoriteit op het gebied van sterke en lichte kunststoffen en heeft in de auto-industrie zijn waarde meer dan bewezen. Daar zijn in de afgelopen decennia ook veel metalen delen door kunststof vervangen, denk aan zijpanelen en bumpers.

Stassen heeft een nieuw bedrijfje, TULiPPS, op de High Tech Campus in Eindhoven, dat zonnecellen in stevige kunststof panelen monteert. TULiPPS is bezig om 300 prototypes te maken om te testen in pilotprojecten. De COSMOS modules moeten overeenkomstig de officiƫle IEC-testen gecertificeerd worden. In 2012 wil TULiPPS met de COSMOS-panelen op de markt komen.

Het principe is dat de plastic achterkant voorzien wordt van alle technische onderdelen om de zonnecellen stroom te laten maken. De cellen komen daar bovenop en worden afgedekt door een slechts 2 millimeter dunne glasplaat. Die geringe dikte is nu met de huidige manier van fabriceren niet mogelijk. Door de geringe glasdikte neemt de hoeveelheid zonlicht die op de cellen valt sterk toe en dus de hoeveel geproduceerde elektriciteit.

De panelen krijgen geen frame meer, waardoor ze ook simpel in daken kunnen worden ingebouwd, ook in andere vormen dan een rechthoek. Door de dakhoek te verkleinen kunnen de panelen platter op het dak komen en kunnen er - door de afgenomen schaduwval- meer panelen op het dak, waardoor de opbrengst per vierkante meter omhoog gaat.

Deel deze pagina